Mitt foto
Navn:
Sted: Trondheim, Norway

Velkommen hit! Jeg bor i Trondheim sammen med mann og barn. Her vil jeg dele naturopplevelser og litt om alt.

torsdag, september 21, 2006

Litt av en jobb

Idag går jeg litt amok med blogging :) Har vært syk en uke og har ikke orket å blogge.
Tuuuusen takk til dere som har lagt igjen koselige kommentarer mens jeg var borte :)
Her er et av mine prosjekter. En (eller egentlig to) ørelappstoler som er helt utslitte med hull både her og der i stoffet. Og jeg har tenkt en stund på å trekke de om, og det ville jeg gjøre selv! Jeg vet jo ikke om jeg klarer det uten at jeg prøver i det minste. I fjor fant jeg kjempebillig møbelstoff - 10 meter for 500 kr. Det er jo omtrent gratis! Så jeg tenkte at da gjør det ikke så mye om prosjektet blir mislykket heller. Og jeg liker "umulige" prosjekter...
Bildene kom i feil rekkefølge her, men men...Foran på armlenet synes jeg løsningen fra produsenten var veldig smart. Den lange delen nedover er formpresset tre i kjernen (delen som mangler på neste bilde). Det er bare å presse løs med et skrujern, delen er festet med tre lange spikre. De lot jeg bare sitte i mens jeg tok av det gamle stoffet og stiftet på det nye. Så var det bare å finne spikerhullene igjen og vips! Det ble jo ikke så verst :)

Nå er den nedre delen ferdig (unntatt "skjørtet" nederst) - ørelappene blir en utfordring, hehe... Men jeg går på med friskt mot...trur eg... Ryggputen er ferdigsydd, men ikke sitteputen. Og tilslutt skal jo stolen monteres igjen - det kan bli gøy ;) Det er lenge siden vi demonterte og det er fort gjort å glemme hvordan den var satt sammen.
Det er en mekanisme som gjør at man kan legge ryggen bakover - men vi har en stol til så vi får demontere den og sjekke hvordan ting henger i hop :) - og det hadde jeg nesten glemt (fortrengt?) jeg må trekke om en pall også som hører til.
Nå vet jeg ikke om 10 meter stoff rekker til to ørelappstoler og en pall (ganske stor). På møbelfabrikken der jeg kjøpte stoffet mente selgeren at det var nok, men nok stoff for en proff er ikke det samme som nok for en amatør :D
Uansett - det blir iallfall en stol + pall

5 Comments:

Blogger JULIEK said...

Jøss så flink du er. Bare det å prøve dette er imponerende. Har ei venninne som prøvde dette en gang, det gikk faktisk helt fint. Blir spennende å se når alt er ferdig. Lykke til : )

7:03 p.m.  
Blogger Hulda said...

Du er jo veldig flink som greier å trekke om en lenestol, hadde ikke greid det, iallefall ikke alene. :)

Mange fine ting du har tatt bilde av forresten! Alabast lampen var flott! Fint du er blitt frisk igjen!

9:03 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Wow, tøff er du som hiver deg på et slikt prosjekt!!Det fikser du nok helt sikkert.Lampen som du hadde funnet på fretex var nydelig!!
Gleder meg til å se stolene når de blir ferdige. Lykke til enn så lenge. Og godt at du føler deg bedre!!!

9:10 p.m.  
Blogger ♥ Carpe Diem ♥ said...

Dette blir ett flott resultat av stol ++ Gleder meg til å se dette prosjektet ferdig. Lykke til.
Fin lampe du hadde funnet på Fretex. Ha en fin fredag og god helg og kos deg.
Klem

8:12 a.m.  
Blogger Tia said...

julie: takk takk! det er ikke så vanskelig som det kan se ut som, og så moro å prøve synes jeg!

hulda: tror nok du hadde greid det jeg! Det er bare litt nøyaktighet og tålmodighet som skal til. Jeg ble veldig fornøyd med lampa!

anniche: er ikke så tøff, men sta :) og takk for lykkeønskningene, de kommer nok godt med!

Ella: ja, håper stolen blir fin. Jeg kjøpte stoffet i Spjelkavika..hehe ..eller heter det Blindheim muligens?

7:33 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home