Mitt foto
Navn:
Sted: Trondheim, Norway

Velkommen hit! Jeg bor i Trondheim sammen med mann og barn. Her vil jeg dele naturopplevelser og litt om alt.

torsdag, september 28, 2006

Oldemor Minas vakre sengetepper

Disse nydelige sengeteppene fant jeg oppskriften på i Familien.
Dette er et langvarig prosjekt!
Jeg fant posen med alle disse ferdigstrikka lappene
da jeg ryddet nettopp - 48 stk + to nesten ferdige

Dette er Mina Franklin Clarke som har strikket sengeteppene (to enkle). Hun var faktisk en fjern slektning av Benjamin Franklin. Hun ble født i Sioux City, Iowa i 1861, nøyaktig 100 år før meg altså :)

Hun utdannet seg til prest og reiste verden rundt som taler og på reisene strikket hun delene til sengeteppene og sendte dem hjem for montering. Familien hennes har oppbevart oppskriften siden den gang og jeg er dem evig takknemlig for det!
Her er nærbilde av en firkant - et veldig ok mønster å strikke
Mellom hver rad i lengderetningen skal denne blonden være. Så jeg må strikke 4 lengder på 240 cm ca. Jeg skal ha et dobbelt sengeteppe så jeg må tilpasse mønsteret. Jeg har såvidt begynt på en blondelengde, gleder meg til jeg lærer mønsteret - da går det mye raskere å strikke. Garnet jeg bruker er Gjestal Baby bomull, deilig og mykt!
Ferdig ca 2008? :)

7 Comments:

Blogger Hulda said...

Så fint det så ut, det var jo synd å ikke strikke det ferdig når du har gjort så mye på det.

4:42 p.m.  
Blogger JULIEK said...

Oj så fint det blir : )

6:29 p.m.  
Anonymous Anonym said...

woe.....det kommer til å bli uendelig vakkert!
Håper du har endelig med tålmodighet også;)

7:32 p.m.  
Blogger siripirisiri said...

Ja dette var fint!
Det er så morsomt når man har slike historier bak ting!

Lykke til videre!

Og god helg!

10:28 p.m.  
Blogger Timotei said...

Det kommer til å bli et nydelig sengeteppe. Riktig et tålmodighetsarbeid.

10:11 a.m.  
Blogger Tia said...

kaffekroken: hei, holder du på å lage deg blogg? det er spennende, takk for at du stakk innom meg. Ja sengeteppet er et langtidsprosjekt deluxe :)

Hulda: ja, jeg skal gjøre det ferdig, uansett hvor lang tid det tar!


Julie: Ja, tror det blir stilig.

Anniche: jo, jeg har litt tålmodighet og masse stahet. Det hjelper nok på :)


Siri: ja, er litt morsomt å vite litt mer enn bare oppskriften :)

11:18 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei ! Nydelig sengeteppe. Er det mulig at du vil dele oppskriften med meg ?
Hilsen Ragna

10:51 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home